Czym jest slogan reklamowy oraz jak go stworzyć?

Reklama rządzi się swoimi prawami. Używa się w niej pewnych specyficznych form, które zachęcają do zakupu, a także pomagają w budowaniu rozpoznawalności marki. Jednym z nich jest slogan reklamowy, warto zapoznać się z najważniejszymi informacjami na jego temat.

Czym jest slogan reklamowy?

Slogan reklamowy to narzędzie marketingowe, które pozwala zbudować rozpoznawalność marki. Powinien on być odpowiednio przemyślany i napisany, aby spełnił swoje zadania. Hasło to jest utożsamiane z daną marką, dlatego musi być także unikatowe.

Tworząc slogan reklamowy przede wszystkim trzeba zatroszczyć się o jego zwięzłą i pomysłową treść. Jest to bardzo ważne, ponieważ dobry slogan powinien wejść w pamięć odbiorców. Jest to duży krok, który finalnie powinien doprowadzić do tego, że odbiorcy zdecydują się na zakup produktów właśnie tej marki.

Slogan reklamowy a hasło reklamowe

Slogan reklamowy różni się nieco od hasła reklamowego. Przede wszystkim marka wykorzystuje go komunikacji w formie niezmiennej przez długi okres, a czasem pozostaje z marką na zawsze. Z kolei hasła reklamowe tworzy się na potrzeby określonej kampanii.

Warto jednak zaznaczyć, że slogan reklamowy może być także hasłem, jednak nie działa to w drugą stronę i nie każde hasło jednocześnie jest sloganem.

Rodzaje sloganów reklamowych

Slogan reklamowy powinien oddać charakter marki, a także poinformować o tym w jaki sposób ona działa. W ostatnich latach trochę zmieniła się specyfika tego typu hasła. Aby było one jeszcze bardziej skuteczne, hasła tworzy się pod kątem SEO.

Można wyróżnić trzy rodzaje sloganów reklamowych:

  1. slogan informacyjny – jest to najpopularniejsza możliwość, ma on charakter praktyczny dzięki czemu idealnie się wpasuje w zasady SEO. Jest on także najłatwiejszy do napisania. Tego typu slogany świetnie się sprawdzają w przypadku małych firm, jednak nie sprawdzą się w przypadku przedsiębiorstw, które walczą o rozpoznawalność na rynku ogólnokrajowym.
  2. slogan pomysłowy – jest to bardzo dobry pomysł, który zostanie z pewnością zapamiętany przez konsumentów. Tego typu slogany nie są źródłem zbyt wielu informacji, jednak zmuszają odbiorców do wyobrażania i procesów myślowych, które finalnie budzą przywiązanie z marką. Hasła musza być oryginalne.
  3. slogan rytmiczny – bardzo rzadko spotykany rodzaj sloganu, przy jego tworzeniu bardzo ważna jest kreatywność. Jest to forma przeznaczona tylko dla tych firm, które promują swoją markę w radiu lub telewizji. Przykładem może być znane wszystkim hasło „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”. Tego typu hasła zapadają w pamięci i wciąż chętnie są odtwarzane w takim rytmie jak narzuciła reklama.

Dlaczego posiadanie własnego sloganu to dobry pomysł?

Można wyróżnić kilka powodów dla których posiadanie własnego sloganu reklamowego to dobre rozwiązanie. Przede wszystkim jest to bardzo skuteczne narzędzie pozwalające na komunikowanie się. Jeżeli zawarto w nim informacje, które dotyczą tego czym zajmuje się marka, klienci bardzo szybko i prosto mogą sobie skojarzyć z obszarem działania danej marki.

Kolejną zaletą posiadania sloganu jest zwiększenie świadomości na temat marki wśród różnych odbiorców, co bezpośrednio może się przełożyć na zainteresowanie marką i wzrost przychodów. Jest to bardzo dobry trik psychologiczno – socjologiczny.

Stworzenie haseł, które będą budziły skojarzenia z konkretnymi emocjami może naprawdę korzystnie działać dla danej marki.

O czym należy pamiętać, formułując slogan reklamowy

Aby slogan reklamowy był dobry i skuteczny należy pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach. Przede wszystkim powinien on być zwięzły. Dłuższe hasła nie zapadną tak mocno w pamięć.

Kolejną cechą są korzyści. Slogan powinien wskazywać co klient zyska decydując się na skorzystanie z danej usługi czy zakup danej rzeczy.

Tworząc hasła tego typu sztuką jest taki dobór słów, aby całe frazy miały dużo sensu, przekaz oraz wpadały w ucho. Wiele firm, które odniosły niezaprzeczalny sukces na rynku i trafiły do szerokiego grona odbiorców stworzyły slogan poprzez przemyślaną grę słów np. chce się Ż.

Dobrym pomysłem jest także umieszczenie w sloganie nazwy danej marki. Dzięki temu od razu będzie wiadome do czego odnosi się dane hasło. Tworząc hasło trzeba także znać swoich odbiorców, slogan powinien być do nich dopasowany np. innym  stylem rządzą się hasła banku, a innym sklepu z meblami.

Tworząc slogan nie powinno się za bardzo inspirować konkurencją. Zbytnie podobieństwo do już istniejących haseł nie wróży niczego dobrego i może przynieść wprost przeciwny efekt.

Błędem jest także przekombinowanie. Tak jak wcześniej wspomniano gry słowne są w cenie, jednak zbyt wymyślne i skomplikowane slogany mogą nie wpaść w ucho. Konkurencja jest bardzo duża, dlatego mieć spore wyczucie i odrobinę szczęścia, aby się wybić.

Formułując slogan trzeba też zwrócić szczególną uwagę na język, którego się używa. Żargon branżowy i specjalistyczne określenia w tym wypadku się nie sprawdzą i będą zrozumiane tylko dla wąskiego grona odbiorców znających się na branży.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Bardzo często trafnym dodatkiem do danych kampanii są śmieszne slogany. Jeżeli będą odpowiednio dobrane i sformułowane to ich moc może być naprawdę duża.

Stworzenie dobrego sloganu to spory wysiłek Jednak z pewnością się on opłaca. W razie problemów można także skorzystać z usług specjalistycznych firm, które zajmują się tworzeniem sloganów i haseł reklamowych.

Oprócz wszystkich wyżej wymienionych kwestii i cech, slogan powinien także być prawdziwy. Abstrakcyjne hasła, które tak naprawdę nic nie znaczą i nie mają konkretnego pokrycia, nie mają zupełnie sensu.

Slogan reklamowy to bardzo skuteczne i porządne narzędzie marketingowe, które sprawia, że dana marka jest bardziej rozpoznawalna na rynku, wzmacnia jej pozycję, a także wpływa bardzo pozytywnie na świadomość odbiorców. Składa się on z kilku słów, jednak jego wartość naprawdę jest nie do przecenienia. Należy więc dobrze do przemyśleć i poświęcić więcej czasu na przygotowanie właściwego sloganu. Należy także pamiętać, że slogan nie jest tym samym co hasło reklamowe, ponieważ hasło zwykle wiąże się tylko z jedną kampanią, a kampania towarzyszy firmie na długo. Śledząc sytuację na rynku, można wymienić kilka sloganów, które zna niemal każdy. Wiele z nich definiuje poszczególne marki i wpada w ucho praktycznie od razu. W razie jakichkolwiek problemów ze sformułowaniem sloganu, warto skorzystać z usług profesjonalnych firm, które zajmują się tego typu usługami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy