Jak napisać ogłoszenie? – 7 kroków

Pisząc ogłoszenie pragniemy trafić do konkretnego odbiorcy. Najczęściej mamy styczność z ofertami pracy oraz sprzedaży. Pojawiają się także anonse towarzyskie. Aby nasza wiadomość dotarła do właściwej grupy ludzi, musi ona posiadać odpowiednią formę. Ważna jest również wyczerpująca treść. Nie wystarczy bowiem zwrócenie na siebie uwagi. Publikacja powinna zainteresować odbiorcę do tego stopnia, że postanowi on się z nami skontaktować. Przyjrzyjmy się, jak napisać atrakcyjne ogłoszenie. 

Zbieranie informacji potrzebnych do napisania ogłoszenia

Poprzez zamieszczenie ogłoszenia w gazecie, Internecie lub na tablicy informacyjnej pragniemy osiągnąć konkretny cel. Możliwości jest sporo. Oto niektóre z nich:

  • oferty pracy – szukamy kandydata do pracy na konkretne stanowisko;
  • ogłoszenie „szukam pracy” – rozglądamy się za nową posadą;
  • oferty sprzedaży – chcemy sprzedać produkt np. używane auto, meble lub ubrania;
  • oferty kupna – jesteśmy zainteresowani konkretnym produktem;
  • ogłoszenie matrymonialne – poszukujemy partnera;
  • zawiadomienie o mającej się odbyć uroczystości – pragniemy zachęcić do udziału w evencie;
  • ogłoszenia „wynajem mieszkania” – szukamy nowego lokatora.

W pierwszej kolejności powinniśmy zgromadzić ważne informacje na temat tego, co mamy do zaoferowania. Powinny one być istotne z punktu widzenia adresata, a nie nadawcy.

Postawienie się na miejscu adresata ogłoszenia

Aby zamieszczone ogłoszenie odniosło oczekiwane rezultaty, powinniśmy postawić się na miejscu osób, które będą je czytały. Czego chcielibyśmy się dowiedzieć będąc zainteresowanym danym stanowiskiem pracy, produktem, usługą, czy też wydarzeniem? W zależności od rodzaju oferty będą to zupełnie różne informacje. Jak napisać ogłoszenie w poszczególnych kategoriach? Oto przykłady:

  1. Oferta pracy – potencjalny pracownik oczekuje danych tj. termin podjęcia zatrudnienia, rodzaj umowy, charakter pracy (zdalna, stacjonarna, hybrydowa), zakres obowiązków oraz wysokość pensji.
  2. Poszukiwania pracy – dla pracodawcy istotne są informacje na temat wykształcenia, doświadczenia, dyspozycyjności oraz oczekiwań finansowych osoby poszukującej zatrudnienia.
  3. Ogłoszenia kupię/ sprzedam – istotne będą dane na temat tego, co chcemy sprzedać/ kupić, kolor, wymiary, model, stan czy też rok produkcji. W przypadku osobistego odbioru koniecznie powinniśmy podać rejon.
  4. Ogłoszenie matrymonialne – w anonsie towarzyskim podajemy informacje o tym, kogo szukamy. Koniecznie powinniśmy napisać kilka słów o sobie.
  5. Notatka o wydarzeniu kulturalnym – zamieszczając zawiadomienie o mającej się odbyć uroczystości podajemy datę, godzinę, miejsce oraz program imprezy.
  6. Oferta wynajmu mieszkania – udostępniamy dane tj. metraż, wysokość czynszu, od kiedy chcemy wynająć nieruchomość oraz na jak długo.

Ogłoszenie zawierające istotne dane zaoszczędzi nam oraz zainteresowanym mnóstwo czasu. To także oznaka szacunku dla poszukujących. W niektórych przypadkach warto zamieścić zdjęcie. Treść wzbogacona fotografią niejednokrotnie jest atrakcyjniejsza dla odbiorców.

Do kogo kierujemy ogłoszenie

Znając adresata ogłoszenia wiemy, jakie są jego potrzeby. Możemy wówczas użyć:

  • technik perswazji;
  • nakreślić problem, przed którym czytający nasz anons mógł się znaleźć;
  • przedstawić mu rozwiązanie;
  • pisać językiem korzyści;
  • zachęcić go do tego, aby skorzystał z naszej oferty.

Wiedząc do jakiej grupy ludzi kierujemy nasz anons, użyjemy odpowiedniego języka. Określenie adresata pomoże nam nie tylko w pisaniu ogłoszenia. W zależności od tego, do kogo się zwracamy, różne mogą być miejsca publikacji.

Napisanie atrakcyjnej treści będącej doskonałą reklamą

Ogłoszenie zawierające wyczerpujące informacje jest doskonałą reklamą. W ten sposób promujemy naszą firmę, produkty, usługi lub przedsięwzięcia. Oprócz podania dokładnych danych powinniśmy zwrócić uwagę na formę anonsu. Zdania powinny być krótkie oraz zrozumiałe. Koniecznie powinniśmy zamieścić dane do kontaktu. Podając dane telefoniczne udostępniamy dzień oraz godziny, w których jesteśmy osiągalni.

Chwytliwy nagłówek ogłoszenia

Większość osób śledzących ogłoszenia na portalach przegląda głównie nagłówki. Nagłówek, który spowoduje, że skrolujący zainteresuje się naszą ofertą, powinien być chwytliwy. Jednocześnie warto, aby zawierał on ważne informacje. W tym celu jesteśmy zmuszeni określić, co jest priorytetem dla osoby, do której kierujemy anons. Oto kilka przykładów, jakie nagłówki mogą mieć poszczególne ogłoszenia:

  • oferty pracy: „Praca dla informatyka. Wysokie wynagrodzenie”;
  • ogłoszenie sprzedaży: „Stylowe krzesła w dobrym stanie. Atrakcyjna cena”;
  • ogłoszenie wynajmu mieszkania: „Przestronne mieszkanie z balkonem w spokojnej okolicy”.

Każde z wyżej wymienionych ogłoszeń zawiera istotne informacje dla poszukującego. Wisienką na torcie są: wysokie wynagrodzenie, atrakcyjna cena, balkon i spokojna okolica. Któż z nas pominąłby takie ogłoszenie? Informacje, którymi chcemy przyciągnąć adresata, powinny być zgodne z prawdą.

Ogłoszenie zamieszczone w Internecie – optymalizacja pod względem SEO

Obecnie ogłoszenia zamieszczamy głównie w Internecie. Służą nam do tego portale z ofertami uporządkowanymi pod względem różnych kategorii. Duży odzew mają oferty udostępniane w mediach społecznościowych. Ogromną rolę odgrywają wyszukiwarki internetowe. Przy ich pomocy możemy dotrzeć do interesujących nas informacji tj.:

  • oferty pracy;
  • ogłoszenia kupię/ sprzedam;
  • atrakcyjne miejsca w Polsce oraz na świecie;
  • dobrej jakości produkty;
  • wydarzenia w regionie.

Zamieszczając ogłoszenie na portalu warto zoptymalizować je pod kątem Seo. Anons powinien być nasycony słowami kluczowymi. Główne słowo kluczowe warto umieścić w nagłówku. W ten sposób przyciągniemy potencjalnych pracowników oraz klientów nawet, jeśli na co dzień nie korzystają oni z portalu, na którym umieściliśmy nasze ogłoszenie.

Korekta ogłoszenia

Ostatni krok podczas pisania ogłoszenia to jego korekta. Sprawdzamy poprawność treści pod względem gramatyki, stylistyki, ortografii, drobnych literówek. Upewniamy się, czy użyliśmy słowa kluczowe, które pozwolą nam dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Sprawdzamy, czy podaliśmy ważne dla odbiorcy informacje – łącznie z danymi do kontaktu. Czytamy całość i sprawdzamy, czy treść jest spójna oraz przyjemna w czytaniu.

Ogłoszenie powinno być w miarę krótkie, ale treściwe. Możemy sięgać po formalne skróty zrozumiałe dla czytelnika. Zarówno treść, forma oraz podane informacje zgodne z rzeczywistością świadczą o naszym szacunku do odbiorcy. Traktując innych z respektem budujemy naszą markę. Warto pamiętać o tym pisząc anonse.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy