Jak pisać teksty zapleczowe oraz dlaczego warto w nie inwestować? Artykuły umieszczane na stronie zapleczowej pomagają w pozycjonowaniu strony www. Dobrze napisana treść zapleczowa przyciągnie dużą liczbę odbiorców. Artykuł powinien być atrakcyjny dla czytelnika. Jego zadaniem jest zachęcenie użytkownika do pozostania na stronie zapleczowej oraz przeczytania tekstu w całości. Copywriter osiągnie sto procent skuteczności, gdy odbiorca kliknie wskazany przez niego link.
Teksty zapleczowe – co to jest
Teksty zapleczowe są to artykuły publikowane na stronach zapleczowych. Służą one budowaniu pozycjonowania poprzez użycie właściwych słów oraz fraz kluczowych. Za pomocą treści zapleczowych ściągamy ruch na stronę pozycjonowaną. Powinny one być nasycone słowami kluczowymi. W przeciwieństwie do tzw. precli powinny one przedstawiać pewną wartość merytoryczną.
W jaki sposób teksty zapleczowe wpływają na ruch na stronie? Aby teksty zapleczowe odniosły pozytywny skutek, potrzebujemy kilka, a nawet kilkanaście stron zapleczowych. Zamieszczona na nich treść z linkami do pozycjonowanej strony daje znak robotom Google, że pozycjonowana strona jest atrakcyjna dla użytkownika. W przeciwnym razie nie odsyłałoby do niej tyle różnych stron.
Jak pisać teksty zapleczowe
Pisanie tekstów zapleczowych to duże wyzwanie dla copywritera. Głównie służą one do pozycjonowania strony. Powinny one zawierać listę różnorodnych słów kluczowych. Tekst powinien być nim nasycony. Jednocześnie nie możemy zrazić do siebie czytelnika. Artykuły zamieszczane na zapleczu muszą być w miarę interesujące. Jednocześnie nie powinny one wyczerpywać tematu do końca. Oto 11 wskazówek, jak pisać teksty zapleczowe, które pomogą nam w pozycjonowaniu strony.
- Zapoznajemy się z tematem (nie lejemy wody). Teksty zapleczowe powinny zawierać podstawowe informacje. Nie musimy zgłębiać wiedzy na dany temat. Wystarczy ogólne zapoznanie się z tematem, który będziemy poruszać w artykule zapleczowym.
- Tworzymy listę słów oraz fraz kluczowych, które powinniśmy użyć w tekście zapleczowym. Mogą nam w tym pomóc narzędzia dla copywriterów. Listę możemy stworzyć samodzielnie. Warto określić minimalną ilość powtórzeń słów i fraz kluczowych w tekście oraz się tego trzymać. Pisanie tekstu zapleczowego pójdzie nam znacznie szybciej oraz sprawniej, gdy na bieżąco będziemy odhaczać użyte w artykule słowa oraz frazy.
- Tworzymy atrakcyjny oraz treściwy dla czytelnika tekst na zaplecze, który zachęci go do przejścia na pozycjonowaną stronę. Treść powinna być na tyle interesująca, aby odbiorca przeczytał tekst w całości. Jednocześnie powinien on czuć pewnego rodzaju niedosyt. W ten sposób czytelnik kliknie wskazany przez nas link w poszukiwaniu wyczerpujących informacji.
- Zwracamy uwagę zarówno na treść, jak i na formę artykułu zapleczowego. Powinna być ona na tyle przejrzysta oraz interesująca, aby odbiorca przeczytał ją do końca. Tekst powinniśmy podzielić na mniejsze części. Używamy nagłówki H2, a także w miarę możliwości nagłówki H3, H4 itd. Lista punktowa sprawi, że treść zapleczowa będzie bardziej czytelna dla użytkownika. Przy długim tekście, lub jeśli treść artykułu od nas tego wymaga, możemy użyć kilka list punktowych. Wyróżnienie najważniejszych informacji poprzez użycie pogubienia lub kursywy zwróci uwagę czytelnika. Skrolując tekst odniesie on wrażenie, że w dalszej części artykułu zawarte są ważne dla niego informacje. W ten sposób zachęcimy go do przeczytania całości treści zapleczowej.
- Słowa oraz frazy kluczowe rozmieszczamy równomiernie w całym tekście. Nie upychamy ich w jednej części. Pracujemy również nad ich różnorodnością. Unikamy powtórzeń blisko siebie. Koniecznie odmieniamy je przez osoby oraz przypadki. Wyszukiwarka Google doskonale radzi sobie z odmianą słów i nie będzie miała problemu z ich znalezieniem. Umieszczając słowa oraz frazy kluczowe pamiętamy o tym, że naszym zadaniem nie jest jedynie zwrócenie uwagi robotów Google. Równie ważne powinno być dla nas zdobycie zainteresowania użytkownika. Nie możemy go zniechęcić niepoprawną gramatycznie lub stylistycznie treścią, w której w niemal każdym zdaniu znajdują się te same słowa kluczowe – w dodatku nieodmienione. Pamiętajmy, że link może być w postaci adresu do pozycjonowanej strony lub w formie tzw. anchora, czyli ukryty pod słowem lub frazą kluczową.
- Minimalna długość tekstów powinna wynosić około 2000 zzs (znaków ze spacją). Jest to około 300 słów. Maksymalna długość treści zapleczowej może być różna. Często zależy ona od budżetu, jakim dysponuje klient, ale nie tylko. Wpływ na długość tekstu mogą mieć także poruszany temat, czy też osobiste przekonania względem długości tekstu.
- Teksty zapleczowe, jak większość tekstów, powinny zawierać wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. Trzymając się tej budowy zachęcimy odbiorcę do przeczytania całego artykułu. Wstęp powinien być zapowiedzią treści, z którą pragnie zapoznać się czytelnik. W zakończeniu umieszczamy krótkie podsumowanie. Od początku do końca pamiętamy o tym, aby tekst zapleczowy był nasycony różnorodnymi słowami oraz frazami kluczowymi istotnymi pod względem pozycjonowanej strony www..
- Treść zapleczowa powinna być poprawna pod względem ortografii oraz interpunkcji. Głównym celem tekstów zapleczowych jest pozycjonowanie strony. Nie powinniśmy zapominać o czytelnikach, których pragniemy przyciągnąć na stronę zapleczową, a następnie na stronę pozycjonowaną.
- Unikamy niepotrzebnego rozpisywania się. Tekst zapleczowy ma być stosunkowo krótki oraz konkretny – bez zbędnych ozdobników. Zawsze trzymamy się tematu. Aby tekst zapleczowy był atrakcyjniejszy dla czytelnika, możemy użyć przykłady, anegdoty czy też ciekawostki związane z tematem artykułu. Nie tworzymy pobocznych wątków, aby nabić odpowiednią liczbę znaków.
- Linki zamieszczamy pod różnorodnymi anchorami. W przeciwnym razie dla robotów będzie wyglądało to bardzo nienaturalnie oraz podejrzanie. Zamiast pomóc w pozycjonowaniu strony, może nam to zaszkodzić.
- Korekta treści zapleczowej polega na sprawdzeniu, czy tekst się dobrze czyta. Artykuł sprawdzamy również pod kątem poprawności językowej. Podczas korekty uważamy, aby nie usunąć ważnych słów oraz fraz kluczowych. Na koniec najlepiej jeszcze raz sprawdzić, czy w tekście znajdują się wszystkie ważne słowa, które chcieliśmy umieścić w artykule.
Praktyka czyni mistrza. Początkujący copywriterzy mogą mieć niewielkie trudności z tworzeniem dobrych treści na zaplecze. Postępując według powyższych wskazówek z czasem zaczniemy funkcjonować trochę jak robot. Dobieranie oraz wstawianie słów oraz fraz kluczowych w odpowiednim miejscu będzie przychodziło nam z łatwością.