Jak zostać copywriterem? – najważniejsze rady

Jak zostać copywriterem? To pytanie często stawiają sobie osoby lubiące pisać pamiętniki, krótkie opowiadania oraz wiersze. O zarabianiu na pisaniu myślą również osoby prowadzące bloga oraz będące aktywne w social media. Czy każdy, kto lubi pisać, może zostać copywriterem? Jak zarabiać na pisaniu? Jakie umiejętności powinien posiadać autor tekstów? Czy copywriting zapewni nam wysokie zarobki? Przyjrzyjmy się!

Kto może zostać copywriterem

Praca copywritera polega na tworzeniu treści m.in. pod kątem firm oferujących różnego rodzaju produkty lub usługi. Najczęściej są to teksty reklamowe lub ofertowe mające na celu przybliżyć odbiorcom daną markę. Artykuły niejednokrotnie mogą być zbliżone do siebie pod względem tematyki. Niedozwolone jest kopiowanie treści. W zawodzie copywritera mile widziane są następujące cechy charakteru oraz umiejętności:

  • swobodne posługiwanie się językiem polskim;
  • poprawna gramatyka, ortografia oraz stylistyka;
  • znajomość zasad SEO oraz technik copywriterskich;
  • umiejętność wyszukiwania ważnych informacji;
  • obszerna wiedza ogólna;
  • zrozumienie potrzeb odbiorcy;
  • ciekawość;
  • analityczny umysł;
  • kreatywność;
  • cierpliwość;
  • skrupulatność.

Coywriting to nie jest zwykłe pisanie teksów na ulubione tematy. Możemy zdecydować się na pisanie treści w intersującej nas dziedzinie. W artykułach musimy jednak uwzględniać wiele aspektów tj.:

  • budowanie marki;
  • zachęcenie odbiorców do konkretnej reakcji;
  • pozycjonowanie strony;
  • przedstawienie produktu lub usługi;
  • dostarczenie czytelnikowi interesującej treści;
  • wpasowanie się w klimat portalu, na którym zostanie zamieszczona publikacja.

Zarabianie na pisaniu nie polega jedynie na tworzeniu tekstów zgodnych z zasadami języka polskiego. Copywriter niejednokrotnie jest zmuszony do pisania wielu unikalnych treści na ten sam temat. Dla niektórych osób może okazać się to nużące. Aby w takich chwilach nie zrazić się do pisania, pożądana jest pomysłowość. Pomocne może być narzędzie pracy dla copywriterów tj. generator treści Al. Jednak nie wykona on za nas całej pracy.

Czy copywriter to zawód dla wszystkich osób

Wiemy już, na czym polega praca copywritera. Nie każdy będzie czuł się dobrze pisząc setny tekst na temat koszenia trawnika jesienią. Copywriting może być związany z powtarzalnością poruszanych tematów. Tworzenie sloganów reklamowych może być niesamowitą przygodą. – Podobnie jak pisanie zapowiedzi prasowych czy przemówień dla znanych polityków. W dziennikarstwie wynikiem pracy jest opublikowany tekst dobrze odebrany przez czytelnika. W copywritingu artykuł jest środkiem do osiągnięcia celu. Powinien on być interesujący. Jednocześnie treść powinna spełniać mnóstwo innych wymogów. O tym, czy tekst jest dobry, decyduje nie odbiorca, lecz zleceniodawca. Warto być świadomym tych różnic. Pomoże nam to podjąć decyzję, czy opłaca się zostać copywriterem.

Jak zostać copywriterem i gdzie  szukać pracy

Praktycznie każdy, kto potrafi przekazać innym informacje w ciekawy sposób, może zostać copywriterem. Okazuje się, że przeszkodą nie jest nawet popełnianie błędów językowych. Jak zostać copywiterem? Pomogą nam w tym:

  1. Artykuły w Internecie, książki, e-booki, webinary oraz kursy dla copywriterów – pozwolą one nam zdobyć niezbędną wiedzę, jak pisać atrakcyjne teksty.
  2. Portale dla copywriterów – pisanie tekstów Seo to pierwszy krok do zrobienia kariery copywritera. W Internecie jest mnóstwo ofert dla początkujących copywriterów. Niestety zarobki na portalach są najczęściej bardzo niskie. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia oraz umiejętności możemy stworzyć interesujące portfolio. Pomoże ono nam pójść o krok dalej i szukać współpracy na korzystniejszych warunkach.
  3. Portale z ofertami pracy i zleceniami dla copywriterów – jak każda osoba poszukująca pracy możemy zamieścić ogłoszenie na portalach z ogłoszeniami „szukam pracy”. Warto również śledzić pojawiające się na stronach internetowych oferty pracy.
  4. Social media – wielu pracodawców oraz zleceniodawców poszukuje pracowników w social media. Oferty pracy dla copywriterów pojawiają się zarówno w grupach na Facebooku, jak i na LinkedIn. Serwis społecznościowy LinkedIn daje nam możliwość stworzenia profilu. Dzięki temu mogą nas znaleźć headhunterzy, potencjalni pracodawcy oraz zleceniodawcy.
  5. Jeśli poważnie myślimy o zarabianiu na pisaniu, warto założyć własną stronę www. Będzie ona naszą wizytówką. Możemy zamieścić na niej informacje o naszym doświadczeniu, usługach, jakie oferujemy, a także cennik. Dzięki własnej stronie internetowej zleceniodawcy sami do nas dotrą. Jeśli będą zadowoleni z naszych usług, będą nas polecać innym.

Jak pisać teksty, aby zwrócić na siebie uwagę zleceniodawców? Muszą to być unikalne treści dobrej jakości. Stawka za 1000 zzs dla początkujących copywriterów nie zachwyca. Mimo to za każdym razem powinniśmy dawać z siebie wszystko. Po pierwsze szkolimy w ten sposób warsztat. Po drugie oddając teksty dobrej jakości możemy liczyć na to, że ktoś nas zauważy, doceni oraz zacznie zlecać nam pisanie tekstów za wyższą stawkę.

Ile można zarobić jako copywriter

Początkowi copywriterzy nie powinni liczyć na mega wysokie zarobki. Zarówno portale dla copywriterów, jak i agencje reklamowe oferują osobom bez doświadczenia bardzo niskie stawki. Rosną one w miarę zdobywania umiejętności. Wraz z upływem czasu piszemy szybciej oraz lepiej. Wzrasta stawka za 1000 zzs oraz więcej znaków jesteśmy w stanie napisać w ciągu jednej godziny. W związku z tym nasze zarobki mogą wzrosnąć kilkukrotnie.

Praca copywritera w agencji, na własnej działalności czy jako freelancer

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co się bardziej opłaca – praca w agencji, własna działalność czy pisanie tekstów jako freelancer. W agencji marketingowej możemy liczyć na stałą pensję w granicach średniej krajowej (mowa o copywriterach z doświadczeniem). Nie musimy martwić się o zlecenia. Jest to więc doskonała opcja dla osób, które oczekują stałych dochodów bez jakiegokolwiek ryzyka. Jeśli jednak nie boimy się ryzyka, warto założyć własną działalność lub pisać teksty jako freelancer. Musimy wówczas sami szukać zleceniodawców. Nasze zarobki mogą być jednak znacznie wyższe. Dobrzy copywriterzy nie muszą martwić się o zlecenia. Osoby oraz firmy potrzebujące tekstów dobrej jakości sami się do nich zgłaszają.

Jeśli lubimy pisać i chcemy przekazywać czytelnikom interesujące treści, warto spróbować pracy w charakterze copywritera. Być może copywriting okaże się ciekawą alternatywą dla obecnej pracy. Jeśli nie, to przestaniemy mieć wątpliwości, czy zarabianie na pisaniu jest dla nas atrakcyjna opcją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy